Har du svårt att hinna med allt som ska göras under dessa hektiska dagar? Med en prioriteringsmatris kan du snabbt avgöra vilka uppgifter som förtjänar din tid och energi – både privat och på jobbet.
Det handlar om att prioritera rätt, inte göra allt.
Privat - vad är viktigt för dig?
Under stressiga perioder, när hjärnan har svårare att snabbt ta beslut och prioritera, brukar jag lägga en stund på att sortera mina uppgifter enligt Eisenhowers matris.
Förenklat handlar det om att bestämma om något är viktigt eller oviktigt, och om det finns en närliggande deadline.
När något är både viktigt och brådskande, ska det göras direkt.
När något är viktigt, men inte brådskande, ska det planeras in i kalendern.
Uppgifter som är brådskande, men oviktiga för just dig ska gärna delegeras.
Det som är varken brådskande eller viktigt, ska strykas eller parkeras.
Nedan ser du exempel på hur du kan kategorisera dina uppgifter:
När uppgifterna är sorterade vet du exakt vad som ska göras först!
På jobbet – gör det bästa av din arbetstid
Så här vid årets slut är det mycket som ska göras klart. Hur ska du prioritera?
Gör direkt: Akuta problem eller skarpa deadlines.
Planera in i kalendern: Här lägger du in sådant som är viktigt för din personliga utveckling eller mer långsiktiga projekt.
Skjut upp, delegera eller förenkla: Säg nej till möten utan tydlig agenda, klart syfte eller där du inte kan bidra.
Tidsjuvar: Strukturera om mappar och sortera dokument kan kännas skönt, precis som en stund på sociala medier. Men när du har ont om tid är det sådant som får prioriteras bort.
Se bilden nedan för fler exempel:
Ta kontroll över din tid
Kom ihåg att det är du som vet bäst vad som är viktigt för dig – både hemma och på jobbet. Med matrisen som verktyg kan du skapa mer tid för det som verkligen spelar roll.
Behöver du hjälp med att strukturera din vardag? Boka ett samtal, så hjälper jag dig att få koll på dina prioriteringar.
Comentários