När arbetsveckan är fullsmockad, blir att göra-listan rätt lång även under helgerna. Och det är då balansen mellan förväntningar och resurser blir skev.
Man vill hinna med både hemmet och familjen, helst ska det också bli lite träning och prepp för veckan därpå. Och så ÅTERHÄMTNINGEN. Den ska såklart också klämmas in.
Söndag kväll kommer ångesten: jag har ju inte hunnit med något.
Jag har varit där och återfaller med jämna mellanrum. Då tar jag till följande verktyg:
I min att göra-lista markerar jag 1-3 saker som är absolut viktigast att hinna med. Min minimi-nivå. Fixar jag det, så är jag nöjd!
Jag uppskattar vad varje punkt tar i tid, så att jag vet vad som är RIMLIGT att hinna med (är man en gammal projektledare, så är man ;).
Söndag kväll skriver jag upp allt jag har gjort - litet som stort. Det ger rätt fokus. Oftast missar vi att även på helger ska det lagas mat, diskas och köras någon maskin tvätt - saker som hamnar utanför listan.
Dessa tips funkar även för arbetsdagar. Framförallt om ditt jobb är händelsestyrt/svårt att planera.
Hoppas att det hjälper dig, som lever med en känsla av att inte hinna med.
Comments